26 Ekim 2009 Pazartesi

Hücum Fakiri {Fenerbahçe - Galatasaray Maç Analizi}

Galatasaray - Fenerbahçe derbisi için maç öncesi yazılarımda bu maçın kıymetini bilmemiz gerektiğini ve kaliteli futbol görmemiz gerektiğini yazmıştım. Ama son yıllarda oynanan maçlarına baktığımızda derbinin baş faktörü gerilim oluyor. Anlam verilemeyen kavgalar, tahrikler ve bunun gibi çoğu şeyi bu derbide görmek mümkün. Maçın daha ısınma anlarında olanlar zaten nasıl bir maç izleyeceğimizi gösteriyordu. Bugün futboldan öte yaşanan bu olaylar en azından benim için ilk gündem maddesi olmuştur. Galatasaray maçın genelinde iyi futbol oynamamıştır, basit hatalar yapmıştır ve maçı kazanmak adına biraz 2-1'den sonra bir kıpırdanma yaşamıştır. Bunun dışında Galatasaray'ın maçı kazanmak için yaptığı bir hamle yok. Daum ise çıkarabileceği en mükemmel 11'i çıkardı ve Galatasaray hücumlarını kilitleyerek bulduğu pozisyonlarda sonuca gitti. Fenerbahçe'nin bu futbolu için süper oynadılar diyemeyiz ama iyi mücadele ettiler, doğru oynadılar, akıllı oynadılar ve sonuca gittiler. Bu yüzden sahada mücadelesini dürüst gösteren Fenerbahçe'li futbolcuları ve çıkardığı doğru sistem için Daum'u kutlamak gerekiyor. Galatasaray'ın ise futbol olarak bu maçtan çıkarması gereken çok fazla dersi var.

Galatasaray'ın Rijkaard'la beraber temel felsefesinin ofansif futbol olduğunu görüyoruz ve her maç sonunda da bunu dile getirmeye devam edeceğiz. Galatasaray'ın hücum futbolcuları iyi oynadığında gol bulur ama güçlü savunmalar hücum futbolcularımızın temposunu oldukça bozuyor. Tabi bu tempo dediğimiz olayda orta sahanın topu mümkün olduğunca isabetli ve çabuk kullanmasının da önemi büyük oluyor. Arda, Keita, Elano ve Nonda'nın bugün iyi futbollarından söz edemeyiz. Daha maçın başında Baros'un sakatlanması hücum sistemimizi oldukça bozmuş oldu. Nonda bu sezon Baros'dan daha formda görünse bile iki futbolcu arasında olan kalite farkından söz etmemize bile gerek yok. Daum Galatasaray'ı iyi çözmüş ve çok doğru bir ilk 11'le oynadı. Özellikle kurduğı 11'de Dos Santos'un yerine Vederson'u sol tarafa koyarak maçın hamlesini yaptığını düşünüyorum. Fenerbahçe'nin Roberto Carlos'un artık çok geriye giden futbolundan ötürü sol tarafının iyi çalışmadığı bir gerçek. Keita'da topla çok hızlı ve seri futbolcu. Bu zafiyeti gidermek adına sol açık olarak Vederson'un oynaması Keita'yı bitirdi diyebiliriz. Keita'dan baş boyunca etki alamayan Galatasaray'da tempoyu kuramadı ve hücumda eli ayağına dolandı. Ayrıca Arda Turan topu her aldığında hızlı oynamak yerine dikine ve çabuk oynamalı. Son haftalarda çok formsuz ama kötü futbolu Fenerbahçe maçında da tavan yapmış durumda.

Bu maçla ilgili konuşabileceğiniz diğer konu ise Arda ve Elano yan yana oynayabilirler mi sorusu üzerine olabilir. Panathinaikos ve Dinamo Bükreş maçlarında Arda yedekti ve Elano orta sahada oynamıştı. Bu maçlardan aklımda kalan Elano'nun basit görünen ama çok isabetli futbolu ve Galatasaray'ın temposunu ayarlayan isim olmasıdır. Sol tarafta Kewell, sağ tarafta Keita ile birlikte tenis maçlarını andıracak şekilde hücumlar izliyorduk. Sol tarafta iyi bir Arda ile bu yaptıklarımızın daha iyisini yapabiliriz aslında ama Arda'da gerçekten nedenini anlamadığım bir düşüş var. Baskıyı mı kaldıramadı bilmiyorum ama toparlanması şart. Benim bu durumda orta sahada oynatacağım futbolcu tercihim Elano olur. Arda'nın ve Keita'nın bugün kötü futbolu Elano'yu da çok kötü oynamış gibi gösterdi ama ben buna katılmıyorum.

Tempoyu kurmakta en önemli faktör orta sahada oynayan futbolcuların oyunun iki yönünde aktif olması gerketiği kadar hızlı ve isabetli oynamasıdır. Bana sorarsanız hatta çoğumuza sorarsanız bugün mağlubiyetin bir numaralı anahtarı Ayhan'ın oynamaya çalıştığı ismini koyamadığım şeydir. Bir futbolcu maçta bu kadar fazla top kaybedemez, gerçekten bu alanda rekor kırmış olabilir. Özellikle 2-1'den sonra dikkat edin Galatasaray hücumlarda aktif olmaya çalışıyor ve Fenerbahçe kalesine yükleniyor. Ayhan topu her ayağına aldığında topu o kadar fazla gevelediki, pas atması zaten sürüyor yarım saat ayrıca attığı pas zaten bizim takımda kalmıyor. Bu performansı Galatasaray'ı baltalamıştır. Zaten kadrolara baktığımızda Fenerbahçe orta sahası bizim orta sahamıza göre çok fazla ön plana çıkıyordu. Orta sahada üstünlüğü kaybetmek neyse ama varlık gösteremeyince çok fazla hata yaptık. Fenerbahçe'nin çoğu hücumu Galatasaray'ın kaptırdığı toplar yüzünden oldu. Bu maçı biraz da yaptığımız hatalar belirledi. Sürekli söylüyorduk Galatasaray her maç pozisyonlar veriyor ama Fenerbahçe'de bu pozisyonları değerlendirebilecek futbolcular var. Nitekim öyle de oldu Alex futbol kurdu olduğunu bu maçta bir kere daha tayin etti. Leo Franco'nun iki hatasından biri gol olmak üzere bir de çok etkili bir şutu vardı. Leo Franco'ya da değinmeden olmaz o da Ayhan gibi topla çok fazla oynuyor. Tamam geriden oyunu iyi kuruyor diyebiliriz ama Dinamo Bükreş maçında da ben yapacağım bir basit hatayla gol yiyeceğim diyordu. Rakip gelene kadar topu ayağından çıkarmıyor. Bu kadar öz güven bir kaleci için fazla diyorum.

Ayrıca bir diğer noksan noktamız savunmada seken topları alamamamız oluyor. Galatasaray savunmasında uzun boylu futbolcular olmasına rağmen seken toplar hep Fenerbahçe'li futbolculara geçti. Kazım bugün son vuruşlarda etkisiz olsada bu anlamda işini iyi yaptı diyebiliriz. Beklentimiz Galatasaray savunması geriye koşmakta zorlandığı için Alex'in araya atacağı toplarda Fenerbahçe'nin etkili olmasıydı ama bunu pek göremedik. Aksine Fenerbahçe takım halinde hücum etti ve takım halinde mükemmel bir savunma yaptı. Fenerbahçe'nin bu anlamda oynadığı doğru futbol Galatasaray'ı çok iyi analiz ettiklerini gösteriyor.

Maçın geneline bakarsak Aydın'ın son dakikalarda kaçırdığı pozisyon dışında pozisyonumuzu göremiyorum. Fenerbahçe'de çok fazla pozisyon bulmadı ama yaptığı akıllı işlerle sonuca gitti. Galatasarat orta sahasının dengesizliği maçın anahtarı oldu. Bu maçta gördüğümüz kadarıyla formsuz olan Arda'nın bir süre dinlenmesi gerekiyor. Ayrıca orta sahaya kısa vadede Linderoth uzun vadede ise transfer ihtiyacı var. Kapalı savunmalara karşı kanatları çalıştıramayınca ortadan hücum edemediğimiz bir gerçek. Ayrıca savunma bölgesinde hala sıknıtılar yaşayabiliyoruz. 4-3-3 dediğimiz sistem böyle oynanmaz bu yüzden futbolcuların biraz daha gayret göstermesi gerekiyor. Bu sistemin oturması zaman alacaktır bu yüzden Rijkaard'a gösterdiğimiz sabır devam edecek. Ben Rijkaard'ın Türkiye'de temel felsefeleri değiştireceğine ve Galatasaray'ı ileri taşıyacağına inanıyorum.

Fenerbahçe'yi değerlendirmek gerekirse oynamaları gerektiği gibi oynadılar ve maçı kazandılar. Ben olayın psikolosiyle falan fazla ilgilenmeyi sevmiyorum ama bu maç kazanamama olayının üzerimizde bir baskı oluşturduğu bir gerçek. Vederson'u sol açığa alma hamlesiyle Keita'nın etkisi bitirildi ve Galatasaray'ın en büyük silahı olan tempoda yok edilmiş oldu. Ayrıca Fenerbahçe'li futbolcular daha iyi mücadele ettiler, harika bir savunma yaptılar, kaptıkları toplarda hızlı hücumlara kalktılar ve maçı kazandılar.

Futbolu konuşmayı daha çok seviyorum ama Fenerbahçe tribünlerini es geçmemek gerekiyor. Maç boyunca resmen sahayı havuza çevirdiler. Hakemin başını yardılar, Keita ve Servet'in canına kast etmeye çalıştılar ve istediklerini aldılar. Öncelikle bu maç sonunda ne kadar ceza gelecek çok merak ediyorum. Arda ile Baroni'nin maç başında yaşadığı olaya pek fazla girmek istemiyorum. Baroni ayağıma falan bastı diyor bende televizyondan bunu göremedim ama neyse diyelim. Bu su yağmuru hiç iyi olmadı ayrıca yaşanan o gerginlikte tribünlerin olaya müdahele etmemesi gerekiyor. Bu olaylar Fenerbahçe'nin oynadığı doğru futbola gölge düşürecek niteliktedir. Sonuçta puan farklı 5 oldu ve bu bir handikap gibi gözükebilir. Ama Fenerbahçe'nin bizi ligde iki kere yendiği sezonda biz şampiyon olduk. Bu yüzden lig uzun ve daha çok değişiklikler olur.

8 yorum:

  1. Burak objektif yazından ötürü tekrar kutluyorum. Galatasaray taraftarlarından bir tek senin yazını okudum bu sabah, biliyorum çünkü büyük ihtimalle futbol dışı her şey yazıldı, çizildi neyse bi yönde onlarda haklıdır belki.

    Ben bir şey eklemek istiyorum. Staddan izledim maçı daha net görebildim sanırım. Maçın bence en önemli hamlesi defansla adeta kavga eden Kazım'ın forvet oynamasadır. Evet çok faul yaptı, gol kaçırdı ama resmen savaştı orda.

    Vederson ve Mehmet Topuz kanadı ise kesinlikle harika seçimler. Arda ve Keita maç boyu resmen boğuldu. Daum bir kez daha tecrübe dersi verdi sanırım, ben beklemiyordum onu da ekliyeyim.

    Ayrıca Fenerbahçe taraftarına gelince, harika bir destek ve atmosfer vardı ve yanlışlar vardı. O şişeleri atanlara biz de kızdık emin ol ve televizyonda gözükmemiştir eminim deplasmana gelen Galatasaray taraftarı da masum değildi onu söyliyeyim. Stadı yakmaya çalışmak nedir Allah aşkına ? Tamam orada bir rekabet oldu. Biz sustukça onlar bağırdı, onları yuhladık, dalga geçtik, dalga geçtiler.. Bu işin kanunu budur ama tel örgülerin üstüne çıkıp artislik yapmalar - ki hiç bir şeyin geçmediğini bile bile bunu yapmak kışkırtmanın ta kendisidir. -, stadın kenarını tutuşturmalar falan bunlar doğru şeyler değil. Ben stada 5 te girdim ve 5.30 da Galatasaray tribününden bir arkadaş telin en üstüne çıkmış bize küfür ediyordu. Bunlar hep birbirini tetikleyen olaylar, iki tarafın taraftarı da suçludur ve bu böyle devam edip gidecektir, ne yazik ki.

    YanıtlaSil
  2. ah bünyamin ah ofsayt gol olmayan penaltı verdiği vermediği kartlar aziz sadece takımına güvenip vermedi ya 3 yıl şampiyonluk sözünü
    şimdi gs ne yaptı diyebilirler sekiztaş ne yaptıda kazandı es es maçını illa iyi oynayıp kazanmak grerekmiyo yediler puanımızı

    YanıtlaSil
  3. Harika bir analiz olmuş.Yaptığınız ankete ben de oy kullandım.Galatasaray'ın kesinlikle orta sahaya oyunun iki yönünüde oynayabilecek pas trafiğini sağlayabilecek kaliteli bir oyuncu transfer etmesi gerekiyor.Ayhan geçen yıl ki Ayhan değil.İnanılmaz top kayıpları yapıyor.Ben inatla Linderoth diyenlerdenim.Linderoth bu sorunu çözebilir tabii artık yavaş yavaş oynamaya başlarsa.Saygılar....

    YanıtlaSil
  4. Fenerbahçe o statta 11 kişi değil 14 kişi oynuyor.. Sayalım biri geçmişteki 6-0 ve futbolcuların fark olur mu acabaları ?.. etti 12, biri stadyum.. küfürler, yabancı maddeler ne hikmetse futbolcuların inönü de ya da organize bir anadolu takımından yediği küfürlerden bile orda daha çok etkilenmesi etti 13.. diğeri de futbolcuların daha doğrusu yabancıların tabir yerindeyse elleri ayaklarına dolaşması.. Etti mi 14.. Evet 14'e 11 maçta kazanılmıyor.. Ha bu aksaklıklar gideriliyor mu ? Malesef bunu dünyanın en büyük teknik direktörünün " tahriklere kapılmayın, sakin olun" telkinleri bile düzeltmiyor.. Galatasaray orda taktik falan uygulamıyor.. Kafasına göre birşeyler oynuyor herkes ayrı telden çalıyor.. Hani boşu boşuna o maçlara haftalarca hazırlanıyoruz diyeceğim sonunda.. Hepsi boş.. Rijkaard'ın uygulatmak istediği hiçbirşey uygulanmıyor.. İşte fener 14 kişi oynayınca olanlar bundan ibaret.. Önce fenerbahçe'nin "oyuncu üstünlüğünü" kırmak lazım..

    YanıtlaSil
  5. Eren televizyon sırf Fenerbahçe tribününde olanları gösterdiği için böyle yorumlar yaptık. Emin ol dediğini görseydim onu da yazardım. Kazım konusunda katılıyorum Daum Bükreş maçında zorunluluktan mükemmeliyet yarattı demiştim. Kazım'da süper bir seçim oldu. Normalde Daum'un bu tip maçlarda idael 11'ini sahaya sürmesi beklenirdi ama o da kendini geliştirmiş. Rijkaard hala ısınma turlarında ben yine de Galatasaay'ın bu felsefeyi uygulayabilirse mükemmel olacağını düşünüyorum. Ama bu orta saha ile değil.

    YanıtlaSil
  6. FB daha hırslı ve istekli idi, eyvallah...Daha çok savaştı, eyvallah...Biz oyunumuzu oynayamadık, Arda çok top ezdi, Milan'ın sakatlığı şanssızlık idi, eyvallah...Ama ilk gol ofsayttı ve penaltıda da attı kendini yere Alex, doğru mu doğru! E ne oldu skor: 1-1... Bunları da yazmak lazım bence; hakemin kafasının yarıldığımı yazmak lazım. Aksi takdirde kamuoyu önünde hep psikolojik olarak oyuna önde başlayacak FB

    YanıtlaSil
  7. Yok ben seni suçlamıyorum. ''Eminim'' onları göstermemişlerdir dedim çünkü orda ana unsur Fenerbahçe taraftarı. Bizim sahamızda oynandığı için doğal şeyler bunlar.

    Galatasaray taktiği oturacaktır söylediğin gibi bir orta saha takviyesi şart. Defans da bence iyi değil, hala savunduğum bir tez var : Elano yerine çok iyi bir defans yada iletişimi sağlayacak orta saha alınabilirdi. İyi transfer olabilir ama gereksiz transfer.

    YanıtlaSil
  8. Elano aslında iyi transfer ama yanında Arda oynadığında iletişim bir türlü kurulamıyor. Galatasaray'ın kanatları arasında da uyumsuzluk var aslında. Sağ tarafta Keita gibi hızlı oyuncu oynayınca solda ona en iyi Kewell ayak uyduruyor. Arda oynayınca kanatlar arasında bir uyumsuzluk söz konusu. Mustafa Sarp yanında iyi bir orta saha oynayınca futbolunu yükselten bir isim Ayhan abuk subuk işler yapınca o da oyundan düşüyor. Servet - M.Topal defansını Rapid maçında beğenmemiştim ve bence denenebilir. Ama bizim temel sorunumuz futbolculardan öte takım savunması. Bunu da oturtmak zaman istiyor. Rijkaard'ın Barcelona deneyimini ve ilk senesi yaşadıklarını hatırlayınca aynı senaryoyu izliyoruz. Biraz daha sabır :)

    YanıtlaSil

 

Tüm Telif Hakları Sportif Cümleler 'e Aittir © 2009 -- Blogger Tarafından Desteklenmektedir